måndag 23 augusti 2010

BACK TO SCHOOL

 Bild Hitoshi


Eller i alla fall back to dagis för mina barn. Mina barns dagis har underbar personal och byggnad, men personalen - och jag - hoppas att det finns utrymme för renovering på insidan.Tyvärr saknas budget så idag skall jag visa ett förslag jag gjort för att fräscha upp barnens rum med en mycket liten penning.


FÖRE

Belysningen hjälper inte miljön, lysrören tar för sig och ger "tråkig" och lite gul belysning, gardinerna hänger för långt under takets höjd och får rummets intryck att bli tungt och lågt. Trälisterna i fönster och väggar ger ett spretigt intryck. Personalen har börjat forma en tanke om en "havsmiljö" till vänster och en "skogsmiljö" till höger, fina ideer som jag ville förstärka.

FÖRSLAG


Med en massa vitfärg kommer man långt... väggar och tak fräshas upp, takbelysning fälls in som spotar. Ett trick som gäller för alla rum är att om man vill höja intrycket av rummets höjd så ska man hänga gardiner (som är bra för att dämpa ljud i barnrum!!) ända uppe ifrån taket. Persiennerna som oftast är nere bytte jag ut mot sheer/ voile i fönsternischerna så kan man sila in dagsljuset.
När det gäller barndesign tycker jag oftast att man ska vara lite vag i sitt tema, och låta deras egen fantasi styra. Men i en miljö som de rör sig in och ut ur - som i ett lekrum på dagis - kan man gott ta ut svängarna. De spretiga trälisterna och furuhyllorna målas in i vitt så att de försvinner, men tecknings-anslagstavlan behåller jag.
Jag förstärker skogsmiljön med en blommig tapet och härliga skogsblad (från IKEA), och istället för det lilla mattfrimärket har jag lagt två mattor för att få rejält med lekplats. Havsmiljön får en delfinbild i golvhöjd och hyllorna blir blå.

Jag kan tillägga att dottern blev lyrisk och nästintill tårögd för "att det blivit så vackert på dagis i datorn" :)



4 kommentarer:

  1. Hej Karin!
    Är tillbaka hemma igen och jag ville bara säga återigen att du är så himla duktig!
    Efter 5 veckor i Sverige så måste jag ju säga att "vi" svenskar överlag är otroligt medvetna och designintresserade om man jämför med här. Det är ju bedrövligt med intresse hos gemene man.
    Vi har några projekt i vårt hyrda hus under hösten, får se om vi får till det!

    Kram och lycka till med dagiset!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna, tack tack :)
    Ja, svenskar är nog tokintresserade av design, det märks i antalet inredningsmagasin och bloggar det finns utrymme för ;)
    Bara maila bilder på spännande projekt, jag är alltid nyfiken!

    kram karin

    SvaraRadera
  3. Vad fint!
    Får man fråga vilket program Du jobbar med? Har Du något tips på ett användarvänligt program som inte är så dyrt för att göra möblerings- och färgsättningsförslag..?
    Mvh Helena

    SvaraRadera
  4. Hej Helena, jag gör färgsättningar och ändrar interiörbilder i Photoshop. Exemplet med dagis är ett rent Photoshoparbete.
    Ritningar (möbleringsplaner och allt annat) gör jag i ArchiCAD (som är snuskigt dyrt tyvärr), och ibland använder jag Illustrator som är både billigare och lättare, och man kan lägga in riktiga foton etc.
    Lycka till :)

    SvaraRadera