onsdag 1 september 2010

ATT DESIGNA KÖK



Bild Kvik


.... kan ta vilka former som helst

Jag kan bli en riktig plan-nörd och vända ut och in på alla lösningar när jag får ett köksuppdrag. Oavsett fönster och dörröppningar så finns oftast många fler lösningar än vad beställaren kan tänka sig. Jag fullkomligt älskar att vrida och vända på alla lösningar, vilket ofta är bra för beställaren (eller deras köksleverantör) är oftast låst i sin enda lösning och ser bara en variant framför sig. När jag fick ett uppdrag av min käraste vän M att designa deras kök så gick jag loss i alla riktningar.

FÖRE


Ett vanligt svenskt 60-talskök som var slut i materialen, och lite låst i sin L-form.
Min vän M som har ett designsäkert öga var säker på att hon ville ha ett duo-tonat kök, i kulörerna svart och vitt. Det var utgångspunkten. För att behålla lite värme lades ett ljust trägolv in.


FÖRSLAG 1

Öppet kök; jag öppnade upp mot matrummet, och gjorde en vit köksvägg/ arbetsvägg och mittemot en svart högskåpsvägg. Luftig och fräscht, som Shyffert hade sagt :))))


FÖRSLAG 2


Kök utan överskåp; alltså samma hus som ovan, igen med planlösning med öppet kök. Men den ena sidan i vitt har inga överskåp utan behålls luftig. Nästan som en möbel som fortsätter in i matsalen.


FÖRSLAG 3

Köket som rum; skiljeväggen mot matsalen behålls, här står högskåpen i svart. Köksvägg i vitt mot yttervägg. Köket blir mer som en egen enhet med sitt lilla frukostbord.


FÖRSLAG 4

Modern form av vinkelkök; De två längorna separerades, den ena i vitt och den andra med högskåp och arbetsyta infälld i svart. Vinkelkök är yteffektiva, inte så många extra steg alltså.

Det blev nr 1 denna gång, jag skall fota det så småningom och lägga in.
So, köks-class dismissed, hoppas ni som skall renovera ert kök snart fick några tankeställare!

Vända och vrida alltså.  Lycka till!

PS Min favoritlampa som jag skrev om i detta inlägg har nu letat sig in i Kvik-katalogen, se på första bilden i inlägget...

1 kommentar:

  1. Många ideer, men det är svårt själv ändå... Kanske ska man anlita designrådgivare ändå :) // F

    SvaraRadera