tisdag 22 mars 2011

SNICKERIER - SEKELSKIFTE


Eklund Sthlm NY

Som ni säkert inte missat bostadssurfar jag ju väldigt mycket, och det har ju sin förklaring - tillökning. Gör man annat mellan 30 och 40 än att investera tid och pengar i boet eller flytta in, flytta om, renovera, föda barn, bli några till, flytta igen, renovera lite till.... Vi har tittat på ett par riktiga sekelskiftesruckel i februari och mars. Men inget som tände till. Kan framförallt se framför mig hur Arga-Snickar-Anders står med armen runt min axel i ett hörn av trädgården och säger "men Karin, när ska du ha tid för dig själv? När ska det bli klart? Jag har räknat ut att det här kommer att ta 5 år om ni håller på så här" :)))
Well well. OM jag hittar sekelskiftesdrömmen så har jag sparat lite inspiration till huset här. Sekelskiftessnickerier i ljust grått, såååå vackert och en stor favorit hos mig. Har man så här vackra snickerier så tål de att lyftas fram med lite kontrast mot väggen. Fantastiska trappräcken inomhus som matchas av lika fantastiska räcken utomhus.



Jag skulle gissa på att svärtan i denna grå ligger på 20-25% och säkert inte har någon färgton. Så någonstans NCS 2000-N borde det vara... Och väggen helt vit utan brytning, NCS 0500-N. Sjunger ihop.



Här ser man de vackra utomhusräcket. Snickerierna i taket får man nog inte på vilken villa som helst, just denna är ett hus i Hasseludden och byggt år 1888.


Utsikten är också ok. Nu önskar jag er en fantastisk dag - här skiner solen!








5 kommentarer:

  1. Precis vad jag tänkte, utsikten var inte att leka med :)
    Vad spännande att få följa ditt husletande. Hoppas ni hittar er drömvilla snart. Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Karin, vad säger du om markiser på ett tegelhus? Jag kan inte riktigt bestämma mig... Finns en som heter cylindermarkis nuförtiden, kan det passa ett hus byggt 1961 eller blir det bara "för modernt" till vårt hus tror du?
    Kram Linda

    SvaraRadera
  3. Hej Linda, tack angående magen. Jag har tänkt att fortsätta som vanligt i vår, och även efter. Utan för långa brejk hoppas jag :)))
    Jag tror markiser är helt ok, välj en slät enfärgad neutral ljus i skalan vit-grå, självklart utan "volang" framtill (vad ÄR det med den där glass-kiosk kanten längst fram???)."Terassmarkis" eller "cylidnermarkis" är såna släta.
    Jag tycker att ett hus byggt -61 kan anses som ett modernt hus, men jag förstår vad du menar. Så nej, jag tror alltså inte att det blir FÖR modernt med markisen. Och ni får ju som ett uterum till. Go for it :)
    kram Karin

    SvaraRadera
  4. Tack Karin, vad gullig du är som alltid svarar på mina frågor :) Tack! Vad härligt att du och magen verkar må bra. Idag fick jag mig en rejäl överraskning då en kompis som jag inte sett på länge ringde på dörren med en mage i vecka 27. Vad glad man blir.
    Tack för dina råd! Voland skulle aldrig komma på frågan, fy rent ut sagt :) Vi hade funderingar på att gå i samma grå som altanräcket men tror du det blir för mörkt? Ska även sätta på några fönster och då kanske det blir mörkt inomhus.. Menar du att en riktigt ljusgrå skulle passa att "bryta" med? Upplevelsen under en ljus markis kanske blir härligare än en mörk?
    Tack för dina intressanta köksinlägg.
    KRam Linda

    SvaraRadera
  5. Snyggt? Tja, inget mot vad det en gång var när det byggdes. /Lisis.

    SvaraRadera