söndag 4 mars 2012

TO DO LISTA I TRÄDGÅRDEN - MARS




Här kommer ett inlägg som jag uppdaterat, för nu drömmer vi om trädgården, altanen, balkongen och stunderna vi har framför oss där. Jag är själv mycket entusiastisk när det kommer till trädgårdsdesign och färg och form på plantorna, men jag är en komplett plant-novis måste jag medge. Sån tur för mig att braiga plantskolor lägger upp listor på vad man skall tänka på just nu för trädgården! Hos Blomsterlandet hittar jag följande tips:




1. Njut av vårlökarna! Krokus, kungsängslilja och de första tulpanerna. De du har haft inomhus i kruka kan du plantera ut så fort tjälen gått ur jorden.

2. Akta blommorna för vårsolen. Solen får exempelvis rosor eller hortensia att vilja knoppa, sen blir det för kallt på natten och blomman dör. Skugga därför med säckväv tills frostnätter är förbi.

3. Vårstäda gräsmattan. Plocka bort gamla löv, kalka innan sista snön försvunnit.

4. Köp hem frön! Dags att så frön snart.

5. Beskär fruktträden! Vet ju aldrig när man skall beskära vad, och jag har inga fruktträd. Men hade jag det skulle jag tydligen skära dem nu :)

6. Lämna ris och löv på rabatterna, det skyddar plantorna än så länge.



7. Vårkruka! "Det finns en lång rad frosttåliga växter som går bra att plantera i den första vårkrukan. Penséer är de mest kända, men komplettera gärna med förgätmigej, tusenskönor samt prydnadsgräs och kryddväxter som timjan och rosmarin. Narcisser är också väldigt vackert att komplettera med."

8. Föryngringsbeskär buskarna. Både prydnadsbuskar och bärbuskar mår bra av att beskäras mars-april för att ge utrymme åt nya skott. (Röd- och svartvinbärbuske, korallkornell, snöbär, schersmin och buskrosor) Här har jag nåt att göra, jag som älskar att gå runt och knipsa buskar. Rätt så lätt jobb som ger mycket effekt :)

Lycka till!


Bild 1 Anita Linder, 2 Norbert Arndt, 3 Blomsterlandet

2 kommentarer:

  1. Hej Karin!

    Naturligtvis får du låna min säckvävsbild. Vilken trevlig och inspirerande blogg du har. Och ... jag får väl också säga grattis. Har förstått av övriga kommentarer att du väntar tillökning.

    Hälsningar
    Anita

    SvaraRadera
  2. Hej Anita, kommentarerna hängde med när jag uppdaterade detta inlägg från förra årets mars :) Så då var jag gravid, nu är vår lille trea redan 8 månader. Men tack :)

    SvaraRadera