torsdag 6 oktober 2011

MAROCKANSKT BETONGKAKEL

Bild Eklund Sthlm NY

Sitter och surfar lite hemnet igen, och snubblade in i denna våning med marockanskt kakel på toaletten. Jag tycker det är så fint, man behöver liksom inget mer än det. Bara vita väggar och tak, enkla sanitetsporslin och så är man i hamn. Dessa betongkakel finner man hos leverantören Marrakech design. Och det finns många många varianter att välja emellan. Det finfina med dessa kakel är att de går att både ha mot modernaste vitt med lite betongkänsla, nybyggd arkitektur. Och även mot sekelskiftesvitt med bröstpanel eller pärlspont (kärt barn...) i badrummet. Men - ledordet är just VITT. Alla fina färger och mönster i plattan har ett så intrilat och fint mönster mot sig själv att allt annat blir överflödigt. Kaka på kaka.


Bild Marrakech design/ design Perfection makes me yawn

Klassisk stil, bröstpanel/ spont och vackert golvkakel i båda bilderna ovan. Badkar på tassar gör att du kan njuta av golvet optiskt långt in under badkaret. Just detta superfina badrum är designat av Perfection makes me yawn, och jag tipsar er om att gå in och kika på detta snygga badrum här.

Bild via Marrakech design 

...lit mer klassisk stil, men utan panel. Här har man valt blankt vitt till väggplattorna som är i samma storlek som golvplattorna. Jag gillar när väggplatta och golvplatta har ett matematiskt förhållande till varann; som lika stora, hälften så stora, kortsidan på ena motsvarar långsidan på andra, fjärdedel av varann etc etc. Men det är arkitekten/ matematiknörden i mig som aldrig upphör leta sammanhang i linjerna i en interiör...... Men vet ni vad? Våra ögon och hjärna letar efter sammanhang och balans, så när linjerna är i harmoni med varann så upplever vi en harmoni i rummet. Matematik rules. Says Leonardo da Vinci.


Bild via Marrakech design

Och så här blir det med marockanskt betongkakel mot modernare miljö.



Bild via Marrakech design

Trevliga mönster allihop, tycker jag. Jag älskar verkligen sånt här golv, skulle gärna ha ett sånt här golv (men i hallen kanske?) i mitt nästa hem. Som jag hoppas köpa snart :)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar