torsdag 15 december 2011

ATT VÄLJA FÄRGTEMA HEMMA

Bild Per Jansson 

Idag har jag jobbat med inredningsarkitekt uppdrag i en fantastiskt fin och stor lägenhet, så idag fick jul-hjärnan lite omväxling. Lägger in lite inspirerande bilder på en annan lägenhet som jag hittar på nätet idag. En riktig vitaminkick så här i vintermörkret! Ovan en vit soffa med härlig färgkombo turkos-rött. En modern klassiker. Lägg märke till hur tavlan och den röda stolen bekräftar färgvalet på kuddarna i soffan... Mattan som man skymtar tycker jag verkar urfin.




Eamesstolar kring ett fantastiskt fint matbord. Metallunderredet i bordet rimmar så väl med stolarnas metall-trådben, och väger upp "spindligheten" i stolarna. Hela matgruppen har tyngd och ändå får stolarna vara eleganta och lätta. Har man ett stort fint fönster i närheten av matbordet har man med fördel en lite genomsiktig lampa nedpendlad över bordet som här. Den skymmer varken ljus eller utsikt. Vitlaserat golv som ovan har jag med hemma, en hett tips om man vill öka på känslan av utrymme och låta dagsljus ta sin in i lägenheten.





I fonden en färgglad bokhylla - eller hyllan är vit och böckerna står för färgen - och lite färgklickar som röd stol och turkosgrön glasdörr som förstärker samma färgtema igen.




"Allt kommer bli bra"-skylten tycker jag mig inte känna igen. Den borde vi ha fler exemplar av ute på vägarna! :) Genomgående färgglad konst, och lägg märke till hur man troligen börjat hämta lägenhetens färginspiration i tavlorna - det är mycket rött och turkost i alla bilder - och sedan spunnit vidare på det när man köpt de mer enkla accessoarerna som kuddar och småpiff. Dvs; utgå gärna från ett favoritföremål som exempelvis en stor tavla när du väljer färgtema i ditt hem, om du föredrar ett harmoniskt färgval som återkommer. Då har en färgkunnig konstnär gjort jobbet åt dig, och du förstärker de färger du vill lyfta in i ditt hem.



2 kommentarer:

  1. fantastisk lägenhet!! Vill ha!! Happy fredag!

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det "snälla snälla snäääääääääääälla tomten kan jag få" på den :)))

    SvaraRadera