torsdag 19 april 2012

OM EAMES SIDE CHAIR - VIT SVART OCH KÖTTFÄRS




En mycket mycket vanlig fråga jag får gäller mina Eames Side Chair... Mina vita på träunderrede, likadana som på bilden ovan. Och frågan gäller om de repas, men väldigt ofta om köttfärssås ger fläckar. Jag brukar gärna svara per mail till läsaren, men nu gör jag ett inlägg om det så slipper jag skriva igen. Om köttfärs :))) 




Är de hårda att sitta på?
Mina vita Eames stolar är lite hårda att sitta på, ja. Den skålade sitsen trycker lite mot benens utsida om man sitter länge. Men det har jag löst med en rund fårfällsplätt i min stol. Maken klagar inte, så kanhända är det bara jag som är prinsessan på ärten? I vilket fall kan jag sitta på min fårfällsplätt i min Eames stol hela långa söndagsfrukostar utan att klaga nu :)

Blir de repiga?
Nja, liksom alla plaststolar är de känsliga för ovanligare jeans med regelrätta stora knappar på jeansfickor med lock. Vanliga jeansnitar går bra, men storknappar mitt bak alltså lite sådär. (Genomskinliga akrylstolar lider mest av dessa knappar!! De blir frostade under dessa knappar.) Så gör dig av med jeansen, behåll stolen. Eller sitt på fårfäll :)

Blir det fläckar av köttfärs?
Jamen hörni, denna fråga är så vanlig att jag fnissar lite. Ja, det skulle det kanske bli. Men de små barnen i mitt hem sitter på pinnstolar från IKEA (ni vet de där svarta pinnstolarna som ser ut som Lilla Åland) så jag vet inte exakt. Men köttfärssås gör ju fläckar på vita köksväggen, marmorskivor i köket, golvet, mattan, kläderna, ja allt och vi väljer ju inte bort det ändå. Hemma har vi som sagt löst det med att barnen sitter på barnstolar tills de slutar drälla. Mina stolar har jag nu haft i 8 år, och tänkte ha dem hela livet, så att skarva in ett par år i stolens livslängd med temporära barnstolar till barnen är ju ok i sammanhanget. 

Annat?
Ja, trycksvärta. Trycksvärta är det som retar mig mest. Min och makens stol får lätt trycksvärtefingrar i ryggstödet, troligen efter att man läst tidningen vid frukost ställer tillbaka stolen efter sig vid uppstigning. Men det går bort med Jif Creme, men det är väl det som retar mig mest. 




Men jag älskar stolen, det är en 15 år lång förälskelse för min del och designklassiker tröttnar man inte på så lätt. Är ni rädda för att torka för mycket, så välj svarta. De är ju minst lika gångbara och lättplacerade. Eller sätt småbarnen på barnstolar ett par år. Lycka till därute i köttfärsdjungeln, jag är med er :)













Bilder 1 Sköna Hem, 2 här, 3 Olsson & Gerthel, 4, 5, 6 Pinterest

11 kommentarer:

  1. Hih, who cares, they look good :)!Thanks for the fotos!

    SvaraRadera
  2. Hej Karin!
    För det första; tack för en fin och inspirerande blogg!
    Jag hör också till skaran som förälskat mig i dessa stolar men har tänkt mig en lite billigare variant som dessutom går att få i glasfiber då jag tycker om den blanka ytan. Min fråga till dig är vilket träslag du tror passar bäst i benen?
    Jag har ett matbord i oljad ek men funderar över om ekbenen på stolen kan se ljusa och "gula" ut till och om jag i så fall hellre bör välja valnöt?
    Vad tycker du som inredare?
    M.v.h.
    Anna-Karin Eriksson, Skövde

    SvaraRadera
  3. Hej, och tack :) Jag har de ljusa benen, och de har gulnat och mörknat lite sen jag fick dem för 8 år sedan. Så nu ser de ut likadana som på bilden nr 1 i detta inlägg, där de även presenteras mot ett ekbord. Det är helt ok, en svag nyansskillnad som man inte stör sig på. I bild nr 4 ser du nya stolsben (svart skal) mot ett ekbord. När de är nya är stolsbenen så ljusa, alltså mycket ljusare än ekbordet. Men stolsbenen kommer alltså att mörkna med tiden, och bli som i bild nr 1 då man inte märker skillnaden så mycket längre. Valnöt å sin sida är ju helt annat, mycket mörkare och kommer aldrig att likna eken, det blir mer ett statement att här är det två olika träsorter. Valnöt och ek är vackra tillsammans, nyansen går ton i ton (men en ljus och en mörk) och ådringen matchar varann perfekt i rytm. Men de kommer aldrig att se ut att vara samma träslag, om det är det du är ute efter. Så de ljusa skulle jag tagit :)

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!
      Jag misstänkte att de var rätt ljusa, men har ändå tänkt leva med stolarna i några år ju så mörknar de lite så blir det nog bra som du skriver. Stort tack igen för info och synpunkter! =)
      /Anna-Karin

      Radera
  4. Hej, ser att inläggen är rätt gamla, men undrar om du kan svara på min fråga ang. Stolarna. Har läst att sitt höjden endast är 44 cm och 41 cm där de är som lägst. Är ditt matbord lägre eller gör dessa cm inget?

    SvaraRadera
  5. Hej ! Det är inget man tänker på med Eames stolarna, vi har ett vanligt standardbord till och det går bra! :)

    SvaraRadera
  6. Hej,
    har idag upptäckt att våra vita Eames stolar gulnat på ryggstödet både fram och bak, går det på något sätt att tvätta bort, de är ca 3 år gamla.

    SvaraRadera
  7. Hej,
    hur får vi våra vita Eames stolar vita igen, de har nämligen gulnat, de är ca 3 år gamla.

    SvaraRadera
  8. hej, vad konstigt! Jag har haft mina i 9 år och de har inte gulnat... :/ Jag har ingen aning faktiskt? Var de äkta? Försök att skrubba dem med klorin, det gör jag i alla fall när mina blivit gråsolkiga av barnens framfart med mat och blyertspennor ;)

    SvaraRadera
  9. Hej! Har verkligen snöat in på dessa stolar, men det finns ju så många sidor att beställa från.. Har Du något tips? En väldans variation på priser oxå, från 1000-3500.. antar att de är "äkta" och kopior vi pratar då?..Och om vi skulle köpa kopior för att spara en slant, har du hört något om tokigt om det? Tacksam för tips och råd :-)
    Mvh Karin Silén

    SvaraRadera
  10. Hej Karin, ja det är mycket riktigt kopior och äkta vara som varierar i prisskalan du anger. Kopior är inget jag förespråkar, dels för att det är emot min övertygelse om designskydd och varumärkesskydd etc etc. Men framförallt för att en "äkta" stol kommer med ett värde som behålles, ett värde du kan öka om stolen är en eftertraktad sak, ett värde som består livet ut. En kopia är just bara en kopia, som tillslut är en repig stol som du lade pengar på som inte har ett värde på andrahandsmarknaden. Jag tycker nästan det är coolare att hitta Blocketpinnstolar och istället spara en stund tills man får de stolar man vill ha :) Men det är jag, och jag dömer inte andra som väljer att tycka att det är snuskigt dyrt med designstolar och man kan göra bättre saker med pengarna. Valet är ditt, men du frågade vad jag tyckte :) Lycka till!
    mvh Karin

    SvaraRadera