torsdag 13 september 2012

VIT TRAPPA



Hej! Jag fick en läsarfråga om vad jag tyckte om att måla trappen vit om man har ekparkett hemma. Och dessutom vad jag tror om trend- och tidsperspektivet på ekparkett naturell vs vitlaserad ekparkett?
Angående att måla trappan vit så tror jag att man skall vara inställd på att det inte håller i all evighet. Men om du kan tänka dig att måla om trappan efter ett par år (3-5 gissar jag) så har du en kanonsnygg arkitektonisk detalj som smyger ihop med väggen, en trappa som återger dagsljus och belysning och inte blir ett svart trappschakt på kvällen. Dessutom tycker jag ljus och skuggverkan från trappstegen blir så vackert, det blir tusen nyanser av vitt. Se bara på trappan ovan. Jag har också vitmålad trappa hemma och jag är mycket nöjd. Även om det syns damm på den :))) Det jag gillar mest är att trappan smälter ihop med väggen bakom (jag har både trapp och intilliggande vägg i vitt 0500-N) så trappan blir så nätt och "barely there" som det heter. En ektrappa förhöjder istället känslan av att golvet minsann marscherar upp en våning, ekplanken syns liksom en matrix i luften upp i språng och stegar sig upp upp upp till det går ihop med golvet där uppe. Golv. Golvet syns. Förstår ni hur jag menar?




Här en vit trappa i högmodern tolkning, raka sidor, och plansteg och sättsteg som flyter ihop utan skarv, och ett slätt glas golv till tak som trappräcke. Här blir det mycket tydligt det jag talar om; att en vit trappa blir ett med väggen, och skiljer sig ifrån att "bara" vara en del av golvet som fortsätter upp.


Bild 1 Sköna Hem, 2 Saltsjöbadsmäklarna


PS Så var det det här med ekparkett naturell vs vitlaserat? Är det en fluga? Nja, jag tror att vitlaserat är här som ny klassiker, det ingår numer i alla golvleverantörers standardsortiment. Och det har funnits i åtskilliga år hittills, säkert tio år. Så jag tror man vågar välja det utan att det känns som en kortsiktig trendgrej. Vitlaserade och uppljusade golv har vi haft i alla tider här i Skandinavien, för vi har så många mörka månader och behöver hjälp att "studsa dagsljuset" i ljusare miljöer. Men vi använde andra medel och träslag, såsom såpa och furu exempelvis. Så vitlaserat, javisst, våga välja, det håller länge än :)

3 kommentarer:

  1. Mmm, framförallt om grunden är så fin som på den övre bilden så kan en enhetlig ljus färg som du säger verkligen bli effektfull. Skuggorna lyfter fram formen på ett väldigt fint sätt. Sen tycker jag att skavd färg i en trappa kan bli charmig, speciellt om det är i ett gammalt hus med redan nedgångna trappsteg.

    SvaraRadera
  2. Hejsan.
    Jag och min vän lisa har tänkt starta en restaurant i Uppsala och är behov av hjälp med att ta fram en skiss hur det kan se ut.
    Lokalen är bara på 40 kvm och det skall vara ett riktig kök och några sittplatser inomhus resten ute. kommer servera små rätter.
    Är detta något du kan hjälpa oss med? isf vad skulle det kosta? Bra för oss att veta.
    Mvh Amelia och Lisa

    SvaraRadera
  3. Hej Amelia och Lisa, tack för er förfrågan. Ni kan maila mig på karin @ studiokarin.se med er offertförfrågan så skall jag svara er därifrån :)
    Dr Grane, jag håller med!


    Karin

    SvaraRadera