söndag 21 oktober 2012

SÖNDAGSSLAPPAR I CHHATWAL KUDDAR



Hej! Jag ska bara kika in som hastigast, det har varit en lååååång dag och jag har släpat runt hela familjen på husvisningar. Med obligatorisk mellanlandning på bageriet. Så nu är vi trötta. Men jag ska passa på att visa er en liten gudomlig sak som hittat hem - en blå kudde i ikat tyg från Chhatwal & Jonsson som du hittar här. Ikat tyger är textilier som är alldeles speciella - man behandlar trådarna innan man färgar in dem, så att delar av trådarna färgas och delar inte. Lite som batik (men där färgar man hela tyget efter vävningen). Ikat färgar bara trådarna - och sen väver man en textil med dessa infärgade trådar. Och så blir det fantastiska mönster. Det är troligen en av de allra äldsta teknikerna för textildekoration, och tekniken används över hela världen. Min ikat kudde är blå i ljuvligt grafiskt mönster och den har landat i vardagsrumssoffan just nu. Och bakom kuddarna har stora svarta hästen fått en hedersplats på ett litet skåp.




Ett sekelskifteshem hann jag kika på idag. Ett sånt där som väver drömmar. Det fanns flera mellanhallar och genomgångshallar och trapphallar, såna där söta mellanutrymmen. Och hade jag en sån att möblera mot den vita sponten så hade ett helt kavalleri Chhatwal prylar fått hänga med :) Plädar och kuddar överst, här, en liten sittbänk från All in Wood, en kelimmatta från Chhatwal (den harlekinrutiga vill jag ha i köket här hemma bums). Och så en obligatorisk Jieldé i ett hörn... Så snygg mit harlekinrutorna! Vill ni se den högra mattan "i skarpt läge" hemma i ett hem ska ni kika in hos denna duktiga donna som fotat den kalassnyggt i sitt kök. Lovely mattor! Det var ett tips och en liten snapshot från min söndagssoffa. Nu är det over and out, ses i nya veckan! Kram


Bild studio karin, kollage studio karin


2 kommentarer: