söndag 4 november 2012

GRINDAR TILL RIBBSTAKET - FUNKIS O MODERNT



Hej sköna söndagskväll! Det kommer fortfarande frågor om trädgård, och visst, trots den kyliga hösten kan man ju fortfarande planera sin trädgård. Det är ju trots allt ett par helger kvar innan frost och mörker gör att man "släpper" trädgården i vinterdvala, för att ta upp tråden igen i vår. Det kom en läsarfråga om grindar; om jag visste hur man kunde matcha ett modernt ribbstaket. Likadant som jag har byggt på baksidan (bilden). Ja, jag ser några varianter framför mig om vi skulle ha grind. Jag skissade ned dem snabbt i datorn (älskar ju ritningar ;) ) och visar idéerna ovan. De tre första alternativen är en trägrind av modernt snitt som passar funkis eller nybyggnad, och ett ribbstaket som vårt. Jag tänker mig de tre slaggrindarna av trä tillverkas i samma dimensioner som själva staketet, också byggt av ribbor. Den översta grinden har exakt samma design som staketet. Den andra grinden har luftigare ribbor, varannan ribba mot staketet för att betona "att här händer det något annat än själva staketet". Den tredje grinden går vidare på det egna formspåret, luftigare upptill och nedtill, och så en sned ribba för stabilitet. (Ev behöver de översta två också snedribba för stabilitet, men den skulle ju inte vara så synlig så därför har jag inte ritat den.) Den understa grinden är för den som vill ha modernt men kanske lite extra elegant skruv på sin grind; jag tänker mig att den fjärde varianten görs i vitlackat stål. Fyrkantig sektion på stålet (alltså inte runda ribbor!!) Specialgjorda grindar i stål kan du beställa hos de flesta tillverkare av slaggrindar. De i trä kan man bygga själva eller beställa på snickeri. Det var några idéer, du kan givetvis använda bara en grind, om du inte har behov av en dubbel slaggrind. Trevlig kväll på er läsare :)



Ritningar studio karin

2 kommentarer:

  1. Tack så mycket för att du tog dig tid att göra några ritningar! :) Snyggt!

    Om man har ett högre ribbstaket, kanske mer åt spaljéhållet. Kan dina varianter passa in med det? Det ju blir en viss nivåskillnad. Jämför med denna bild. (obs inte min trädgård).

    http://bit.ly/SMMRYT

    SvaraRadera
  2. Hej! Jaadå, höjden spekar ingen roll, så länge formspråket harmonierar så är det helt ok. Fin bild!! Kör på med vilken grind som helst i stilen ovan.
    Lycka till :)

    Karin

    SvaraRadera