måndag 26 november 2012

INFÖR ÅRETS JULGRAN - JULGRAN I KORG




Ha ha! Vad lustigt. Jag hann knappt skriva att nu är det snart dags för advent så dök ett populärt inlägg om julgransinspiration upp i topp-tio-listan över mest lästa inlägg. Inlägget skrevs redan 2010, men förra året, och året innan med, toppade detta julgransdekor-inlägg listan hela december. Får se om det blir så i år igen :) Jag har ingen gran hemma än. Så klart. Första advent är först på söndag. Men i och med att julgransinlägget dök upp så kom jag på det här med vår gran: vi åker utomlands en månad varje jul sen ett par år, och därför har vi ingen dekorerad gran här hemma. (Vart vi är visar fotot till vänster om granen...) För julgransdekoren vill vi klä så nära julafton som möjligt, och eftersom vi då skall åka bort så blir det inget av med det. Men en helt grön gran, det tillåter vi oss att ha redan från första advent! Så till helgen borde vi ha en grön svensk karl-larsson-gran (de med de små stickiga barren som doftar ljuvligt!) stående i sin korg igen!




Bilderna i detta inlägg är från förra året. Men jag ska berätta hur jag fick granen att stå i en korg. Jag tog en innerkruka, utan hål i botten. En utekruka typ. Jag sågade av kvistar längst ned på granen, så att jag fick en lång stump. Denna stack jag ned i krukan, som jag ställt i en korg. Inuti krukan, runtom granens stam/fot lade jag massa tunga stenar. Överst lade jag mindre stenar, sjösingel utifrån vår stenträdgård. Sen slog jag på lite vatten mellan stenarna, så att granen fick vätska. Det höll ganska bra. Men det finns fler lösningar....

Hade jag hittat en tillräckligt bra, eller liten, granfot som hade tillräckligt liten diameter att passa in i en korg eller kruka så hade jag gjort så här som detta diagram. 1 Underst en filt som skyddar golvet. 2 En kruka med eventuellt stabiliseringstegelstenar inuti. 3 En granfot som passar inuti krukan/korgen du vill ha. 4 På med singel överst. 5 Mossa överst (men det vill inte jag ha...) Ganska snarlikt, men den skillnaden att granen står i en granfot och kanske lite lättare att få rak än min variant. Får se hur jag fixar till det i år. Men jag lovar att dokumentera :) Trevlig kväll på er!


Bild 1-2 studio karin, 3 Martha Stewart

5 kommentarer:

  1. Å, gran i korg! Så fint. Vill ha det så!



    SvaraRadera
  2. Jag fullkomligt älskar adventsljusstaken! Snälla, hjälp mig.. Var kan jag köpa den?
    /Linnea

    SvaraRadera
  3. Väldigt fint, men kommer nog inte heller att ha julgran i år.

    Jag är i lampletartagen, men har märkt att det är SVÅRT att hitta snygga budgetlampor. Är specifikt ute efter en golv/läslampa och har såklart snöat in på Bestlite i svart....Och nu har allt annat svårt att mäta sig mot denna skönhet. Har du något tips till en som inte har möjlighet att lägga många tusen på en snygg lampa?

    SvaraRadera
  4. Hej Katarina, du hittar många lampor i samma stil, som inte kostar flera tusen. Exempelvis Rossy golvlampa från By Rydéns, eller på IKEA finns flera som är i den stilen (Aröd, Barometer)... Lycka till!
    Linnea, adventsljusstaken är en Kubus från By Lassen som jag julpimpat själv. Den dyker väl upp i helgen igen här på bloggen :)
    Lotta, tack, kul att ni gillar det :)


    kram Karin


    SvaraRadera
  5. Jag brukar ha min gran i en stor vit plastkruka m hjul. Jag låter den helt enkelt hänga i krukan av sin egen tyngd och de understa grenarna håller den på plats. Bara att vattna direkt i krukan. IKEA har stora vita plastkrukor på hjul. Det blir jättefint. Har aldrig förstått de små julgransfötterna som man inte får ner någon vatten i nästan och granen står jätteostadigt i dem.

    Mvh Lena

    SvaraRadera