lördag 3 november 2012

MATCHA BORD OCH STOL - LÄSARFRÅGA IGEN


Nu var det längesen jag hade ett matcha-bord-och-stol-inlägg! Men ett tag gjorde jag väldigt många sådana, och de finns alla under möblera (eller direkt se matcha bordet här och här, mer om designstolar och matchning här och här). Men nu tar jag en sån fråga igen. En trevlig läsare hörde av sig och undrade vilken stol hon skulle matcha sitt nyköpta bord Please från Stolab med. Please verkar vara ett ganska lättplacerat bord, visst kan du välja vilken stol du vill. Men jag brukar gilla att hitta detaljer som liknar varann i bord och stol, och matcha det på det viset. Exempelvis Please bordet har kantiga ben, och dessutom en liten utskuren detalj i bordsskivan som blir som en konformad rektangel. Och jag hittade på stolen Lento vit från Artek/Länna möbler att den lilla detaljens kontur går igen i stolsryggens kontur. Dessutom har stolen kantiga ben också.



Här ser ni bordet, och med de stolarna som läsaren först tänkt matcha med; vita Lilla Åland till men det upplevde de blev för snällt. Svart Lilla Åland hade genast blivit rivigare för de säger ifrån mer, men läsaren ville ha helvit matgrupp för köket var mörkt och behövde ljusas upp. Här ser ni igen Lento i vitt till bordet.


Ett annat mer modernt val, ordentligt coolt hade varit Steelwood från Magis/Länna möbler. Det är något med den häftiga monteringen av stolen, med de olika delarna och bultarna, som matchar det infällda bordsbenet i Pleasebordets skiva så bra!




En snällare variant är pinnstolar, lite som ni var inne på med Lilla Åland. Men välj då gärna en modernare variant på pinnstol om ni inte ville ha så snällt. Ovan en nytolkning av klassisk pinnstol; Björn 95 från NC möbler. Ja, det var några idéer, lycka till med ditt vita bord :)




Bildkollage studio karin






1 kommentar:

  1. Tusen tack för hjälpen! Jag är så oerhört glad att jag hittat din blogg. Äntligen har jag börjat förstå vad som är min smak, vad som passar i mitt hem och vilka fallgropar man bör undvika. Du är en otroligt duktig inredsarkitekt och inspiratör. Du har tagit inredningsbloggandet till en helt ny division. Tack!

    SvaraRadera