söndag 4 november 2012

TOPPRENOVERAT FINT FUNKISHUS - OCH PERFEKT FUNKISTRÄDGÅRD



Ja så var det söndag igen. Bostadsspaning. Vi letar vidare, kollar renoveringsobjekt och räknar. Jag faller ju alltid för de värsta objekten, de i sämst skick. Och ser möjligheterna framför mig. Men vet ni att just nu går trenden (enligt mäklarstatistik) mot att man köper färdigrenoverat. I alla fall i Stockholm, tydligen. Vår generation har renoverat ett par gånger sen vår första etta-med-kök, nu är vi mätta. Och vi vill flytta in i ett klart objekt. Idag har jag hittat ett purfärskt färdigrenoverat objekt i området, drömsnyggt topprenoverat Funkishus. Färdigt att flytta in. Här har man dessutom tagit vara på husets arkitektur och fullföljt stilen så väl i trädgården som inomhus.




Hur fantastiskt vacker är inte den där vintergröna ligusterhäcken som slingrar sig upp mot huset! Insynsskydd och vintergrönt på en och samma gång. Love it!



Och sinne för detaljer har ni här, de runda buxbomsbollarna som harmonierar med ligusterhäcken (eller om det är buxbomshäck det kan jag inte avgöra på bilderna...)...


.......och som också harmonierar med de runda detaljerna i funkisfasaden.



Snyggt väl avvägt kök, med en hel långsida utan överskåp (luftigt och snyggt) ut mot trädgård. Och så en helhög vägg med alla funktioner och skåp mitt emot.



Vardagslyx. Att kunna öppna sovrumsdörren i dubbel bredd ut mot trädgården :)




Ett modernt badrum som rimmar väldigt bra med funkisstilen. Less is more, absolut. De enkla materialvalen och de raka linjerna utan krusiduller, och så trädgårdsdörr. Härligt. kalkstensgolv som ser så sammetslent ut också.





Även på baksidan och altanen fortsätter de fina detaljerna. Svart räcke ovanför pelargången, och elegant placerade 4 st blomkrukor i upprepning på balkongen. Japp, det var verkligen elegant. Hela hemmet ser du här. Trevlig söndag på er kära läsare!




Bilder via Per Jansson fastighetsförmedling

6 kommentarer:

  1. Jag säger bara en sak: SNYGGT! :)

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Verkligen snyggt! Gillar trädgården!! Synd att man bor i fel stad, annars skulle man ju gå dit med en gång! kram Sara

    SvaraRadera
  3. Precis i min smak! Påminner liiiite om vårt hus men bara lite , ). Bra tips på balkongräcke! Snygg entré!
    / Linnie

    SvaraRadera
  4. Så fint. En fråga om du skulle bygga nytt vad skulle du vilja ha för slags stil på huset då.

    Från en som ev ska bygga nytt.

    SvaraRadera
  5. OJ! Jag skulle inte kunna välja :))) Jag skulle försöka gå efter tomtens läge och husen i området, är det skärgårdsnära, i stan, lummig förort... Står det bara sekelskifte runt om, är det en nybyggt område... Ja, allt väger in. Men jag kan tänka mig både nyfunkis (stan, förort, nybyggda områden) och New England (kanske inte stan, men lummig förort, eller havsnära förorter) och så traditionell (nån sorts ny-tolkning på sekelskifte a la Sandberg) funkar också lummig förort och framförallt om det är ett gammalt område med mycket genuin sekelskifte runt om. Sen måste ni ju gå efter er egen smak också, titta på huset i nyfunkis - traditionell och känn efter - när bultar hjärtat! Följ er intuition :)
    Jaa du, mycket bra fråga, jag gör nog ett inlägg om det :)
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla för ditt svar. Ja, det är inte ett enkelt val. Jag kan verkligen se charmen med så många olika stilar, vilket inte gör valet enklare. Området har ganska blandad begyggelse dock inga sekelskiftesvillor.
      Du får hemskt gärna göra ett inlägg om just nya hus om du skulle orka/vilja.

      Tack för en trevlig blogg.

      //Louise

      Radera