tisdag 7 maj 2013

MÖRK KONTRAST I VIT MILJÖ




Hej tisdag! Solen skiner och jag är på språng för att ta tag i några uppdrag. Men jag hinner lägga in lite fina bilder på vita interiörer, där man har mörka kontraster. För visst är det vackert med en mörk kontrast i ett annars ganska vitt rum? En skarp kontrast gör att det vita känns vitare, och dagsljuset ljusare. Själv skall jag ge mig på att måla en eller två möbler i svart så snart jag hinner, och den ena skall målas i linoljefärg så att jag får "firsthandexperience" med den spännande färgen. Ovan en galet vacker miljö i vitt, med en svart kommod och antika guldramar. Elegant.




En svart soffa kan vara elegant i rätt miljö, en miljö som har stora volymer dagsljus och vitt. Här en elegant gammaldags chesterfieldsoffa - de är ju väldigt speciella för att inte säga ganska roliga. I rätt miljö är denna sofftyp sååå häftig och elegant. I fel miljö bara sorglig och som en gammal relik från 80talet. I miljön ovan har den hamnat i den första kategorin tycker jag, helt rätt. Och det svartvita marmorgolvet var helt speciellt också, garanterat lyxkant på tillvaron att trampa runt på det :)




Naturligtvis behöver du inte använda dig av svart kontrast. Du kan också använda dig av andra nyanser, som går i det färgval som du valt hemma. Det viktiga är att du inte väljer samma nyans på alla blå, eller gröna. Här är en mörkt blå den djupaste färgkontrasten, blå som skapar en sval elegans.


Bild Ralph Lauren Home


5 kommentarer:

  1. Vilken söt byrå. Tänkte fråga dig vilket ritprogram du använder för dina fina skisser? Är på jakt efter något att rita trädgårdar i, gärna billigt (eller gratis). Mvh Miriam

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Har själv snöat in lite på kontraster också. Tack för inspirationen.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag har lagt upp en video på min blogg där jag sjunger, jag älskar att sjunga men har aldrig riktigt vågat ta steget att sjunga framför folk. Men nu är det dags att försöka. Så tyck gärna till! Jag kommer uppskatta allt ni har att säga! :)

    Vi ses!

    SvaraRadera
  4. Hej tjejer, tack för era kommentarer, roligt när ni lämnar spår efter er :)
    Jag ritar i ArchiCAD.

    Karin

    SvaraRadera