tisdag 27 augusti 2013

INSPIRERANDE MATERIALVAL OCH LITE DRAMA




Ibland tänker jag på att hemmen man ser är så lika i alla rum nuförtiden. Alla rum har gipsväggar i vitt hemma hos de flesta. Har vi inte tappat bort den härliga resan en interiör kan erbjuda, från mindre till större upplevelser, från tätare atmosfär till luftig- och wowatmosfär, från det sociala öppna till det mer stängda personliga rummen. I gamla tider planerade arkitekterna hemmet som en upplevelse där varje rum hade en specifik känsla. En inre resa. Det finns visst arkitekter som gör det idag med, men vi har mycket kataloghus och egendesignade hem som kanske blev lite... samma lika. You always need some drama, sa en arkitekturprofessor till mig när jag utbildade mig. Hmm. Inte mycket drama i hemnetannonserna idag där 95% av väggarna är vita gipsväggar. Vart vill jag komma med detta då? Jo, våga välj annat. Variera dig. Jag gillar att till exempel ett kök har en något annorlunda atmosfär än att bara se ut som ett till vardagsrum som har en matlagningsmöbel mot ena väggen. Nej. Se ovan här, troligen ett cafe av något slag men fungerar finfint som inspiration för ett fantastiskt personligt kök. En hel vägg i kakel som ger rummet en helt specifik känsla och upplevelse, just för detta rummet. Sen, visst, man ska ha en röd tråd i hemmet för att inte bli tokig och skjuta blint i sina inköp och trendtröttna och byta och köpa i ett virrvarr. Eftertanke och röd tråd, ja. Men samma lika överallt, nej. Materialvalen kan ju skifta och vara något rikare än de är i dagens gipsväggsmassa. Lämnar er med denna fina bild att vila ögonen på, där hela bakväggen är kaklad och ger en fantastisk atmosfär till rummet. Och visst är det en fin färg på bardisken till carraran. Inspirerande till tusen. 



Bild pinterest


PS Jag ska efter frågor klargöra att detta inte är en invändning mot öppna planlösningar. Öppna planlösningar kan också ha sin "upplevelseresa" där man upplever material och känslor och landar i ett stort öppet wow-rum med kök och vardagsrum integrerat. Det handlar mer om upplevelsen i entrén, resan inåt hemmet, hur är de sociala ytorna versus de personliga sovrummen och badrummet? En röd tråd som får blomma ut i olika riktningar och densiteter i olika funktionsrum. Så, den inre resan i husets upplevelse, den kan visst appliceras på både gammeldags lösningar och moderna. Vi måste ju uppdatera små prångiga rum så att de passar nutidens standard. Ingen vill ha ett minikök a la 50 tal idag med en samtidsfamilj där alla funktioner sker i köket. Så renovera och anpassa ja. Så, upplevelser och intryck i rikedom i hemmet ja. Men det är inte samma sak som att vara emot öppen planlösning. Man kan skapa drama i alla sorters planlösningar :)


3 kommentarer:

  1. Åh verkligen! Älskar marmor, grågrönt och lite blankt kakel. Intressant läsa dina tankar kring rum, planering och kök. Många river ju äldre planlösningar med arbetskök för öppna rum. Vi har ett 50-talshus med arbetskök som kanske går att sätta in "café-plats", rum att sitta under arbetsbänk vid fönstret. I stället sitter vi och äter i "matsalen", som ligger några meter från köket efter serveringsgång. Har funderat mycket på om vi "borde" renovera, öppna upp mot annat rum. När man en gång säljer. Men hoppas att andra som vi ändå gillar rum för rum. Skönt slippa se disk, vara lite för sig själv vid matlagning också. Vad tror du om det, finns utrymme för bägge riktningar antar jag? Vi kommer gå på hur vi vill ha det, men kul att höra dina åsikter!

    SvaraRadera
  2. Fint café! Skulle du rekommendera kalksten eller marmor som bänkskiva i kök?

    SvaraRadera
  3. Hej Camilla och tack för din kommentar! Den fick mig att tänka till lite, att jag inte varit tillräckligt tydlig :) Så jag gjorde ett tillägg längst ned i inlägget, att detta absolut inte handlade om att vara emot öppen planlösning. Det kan också vara wow och bra och vara en mycket bra lösning för just det hemmet. Ja, du ser vad jag skrev i inlägget längst ned :) Tack för att du fick mig att tänka till ;)
    kram Karin

    SvaraRadera