torsdag 7 november 2013

MAGISKA MÖTEN MITT I STOCKHOLM - FESTLOKAL KONFERENSRUM WORKSHOPS




Jag har haft förmånen att få komma på en privat visning av en av Stockholms arkitekturskatter. Ett magiskt palats, mitt i stan, så centralt att jag blir förvånad att jag inte visste att det låg just där. Ett stenskast från NK-porten på Hamngatan, ligger denna oas. Och för en inredningsarkitekt som dessutom är konstvetarnörd så är sådana här magiska hus bara drömmen att få kika närmare på. Lokalerna kan hyras för fest, konferens, styrelsemöten, workshops, vad som helst. Häng med :)





Palatset byggdes på 30-talet av en man som sades vara rikast i världen. Han sålde tändstickor. Då vet ni vem det var :) Ivar Kreuger, svensk affärsman de luxe. Kreuger, tändstickskungen, lät den svenske store arkitekten Ivar Tengbom rita palatset. Utsmyckningarna är inte på låtsas heller... statyn på innergården är av Carl Milles.




Arkitektens idé var att Tändstickspalatsets verksamhet skulle vara husets designkoncept. Man ser därför eld och stjärnor överallt i arkitektoniska detaljer, som eldsflamman på alla dörrhandtag och stjärnmotiv i marmorgolvet som föreställer utfallna tändstickor. Design in i minsta detalj, ända ut i hantverksutförandet. Lägg märke till de böjda dörrbladen som sitter perfekt i de rundade väggarna. Gåshud för en konstvetarnörd som brinner för inredningsarkitektur. I kollaget syns också herr Kreugers eget direktörsskrivbord så klart.






Den gamla banksalen är lunchrestaurang. Här kan konferensgäster eller festdeltagare sitta och njuta av dessa fantastiska väggar, i nyrenoverade lokaler. Det är Lundqvist & Lundqvist som driver tändstickspalatsets konferensverksamhet idag, och det är även de som står bakom den enastående snygga renoveringen.




På övervåningen blev jag stående på flera ställen och bara log och åååhhh-ade. Det är så fint inrett, stilen är fantastiskt väl avvägd med 30-talsarkitekturen och man ser många 30-talsklassiker från Svensk Tenn och allt blandas i en varm och tjusig atmosfär. Funderar på vilken fest jag skall ha här? Bröllop har jag ju redan avklarat... 








.....40-årsbaluns kanske :)




Mötesrum finns i alla storlekar, från små intima mötesrum till större konferensrum.




En liten detalj som fick mig att dra på smilbanden: till och med back-kitchen (förberedelse ytorna som gästerna inte ser) har designats wawawoom. Carrarabänkskivor, snygga armaturer och mera Svenskt Tenn.




1000 + (-100) + 1000 + 10 + 10 + 5 + 1+1+1 = 1928 och de tre stjärnorna för Swedish Match.




Ett stenkast från NK. Mer info här. Ja, hörni, ibland tar mig bloggen på fantastiska vägar :)



Bild 1, 4, 6 via Lundqvist & Lundqvist, 2, 3, 5, 7-15 studio karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar