söndag 24 november 2013

SAMMANSTÄLLER JULINSPIRATION FÖR MITT HEM



Det slår mig idag att nästa helg smäller det. Då är det ju advent! Och jag som inte hunnit ta fram någonting. Jag känner mig lite överväldigad av ett stort nytt hus, där var och varannat rum fortfarande inte är renoverat utan har 80-talsfärger, någon hall är spacklad, det är rivna tapeter i matsalens burspråk och det fortfarande saknas de möbler eller lösningar som vi skall ha framöver. Men advent skall jag ju ha ändå! Och jag vill finna en bra blandning och styra rätt bland klassiska gulle-julstilar och abstrakta tussiga nymoderna granar och allt där emellan. Var ska jag börja? Jag vill ju ha lite av varje? Klassiskt OCH samtida. Så jag börjar att inventera min julstil, där jag verkar föredra både inslag av modernare grejer och väldigt klassisk (minus röda band och tomtargulliplutt!!!!!!!) jul. Ah! Minigranar, det är ju så fint. Denna bild gillar jag så mycket att det hoppar till i hjärtat lite. (Lånad av Bo Bedre). Vårt blivande kök (idag en tvättstuga) skall utrustas med en sådan här dörr, och detta blir jul-lösningen när den dörren och det köket så småningom finns... Ljuvligt. Men smågranar kan jag ha redan i år, de kan man inte ha för många av och de kan säkerligen hitta en annan plats så länge.




Adventsljusstaken på bordet blir som alltid; min julpimpade Kubus. Siffrorna ligger i skåpet och väntar. 




Stora gröna julkransar är definitivt min grej. Klassiskt med grönt, inga överflödiga dekorer som lingon, röda rosetter eller plingelplongel. Gröna och stora i vita band i fönstren brukar det bli. Som denna vackra krans som lånats från loppisliv/pinterest/här.




Jag ställer gärna fram gran redan första advent, eftersom julen firas i ett annat hus. Då vill vi hinna njuta av vår gran här hemma också i god tid. Så, en liten lagom stor gran i korg skall det bli, men inga juldekorationer - de vill jag sätta upp dagen före dopparedan. Julgransbilden är från då vi bodde i radhuset. 





Här kommer lite mer moderna inslag. Julstilleben i form av papperstjärnor, vackra skålar och julgransris från Housedoctors katalog, och bilden nedanför bricka med silverljusstakar julkulor, blåvitt porslin på bild lånad från Bo Bedre.





Mässingskruka från Svenskt Tenn till bordsgranar eller fint ris på bordet. Lovely.




Och så en prima fin entrédörr (från vitaverandan/pinterest här) med stor dörrkrans och fin lykta intill dörren. Ja, så nånting skall jag sikta på i jul. Nu gäller det bara att inte landa varken i sötslisk-bondjul-på-landet eller stereotyp-minimalistisk-knasjul, utan jag vill hitta en egen skön blandning för ett sekelskifteshus i en förort till storstan, så blir det bra :) Spännande. Trevlig söndag på er!



Bild 1 Bo Bedre.dk, 2 studio karin, 3 pinterest, 4 studio karin, 5 housedoctor, 6 Bo Bedre, 7 Svenskt Tenn, 8 pinterest
















2 kommentarer:

  1. Underbart att läsa din ord :)! Det är ju bara så preciiiiis på pricken som jag själv tänker om min julstil! Om jag sen lyckas få till det mitt i renoveringen är en annan fråga. Där lyckas du nog bättre! Fint med sifforna på Kubus. Det saknar min, så det får bli att ge sig ut på shopping :). // Helene

    SvaraRadera
  2. Jättekul att se! Vi är i samma sits, 20-talshus som är renoverat runt 70-80-talet, som vi har planer för, men ej börjat med än. Och hur juldekorerar man då... Så perfekt inlägg för mig. :)

    SvaraRadera