måndag 10 februari 2014

PÅ JAKT EFTER DET PERFEKTA SVARTA SÄNGBORDEN





Hej måndag! Karin, hur går det nu med sovrummet som du har för avsikt att göra klart på en månad. Jo, jag ger mig själv en stor och fet "IG" på det. Som i icke godkänd. Livet, jobbet, barnen, blogg, Hus & Hem texter och ja ni vet, renovera hemma ... (viskar)tjaaa... ehh. Lärdomen blir att sätta mer rimlig tidsram på de rum som ser ut att behöva mer vård och kärlek innan de kan tas i besittning. Framförallt på rum som dessutom behöver nya möbler som skall ses ut och inhandlas. Sovrummet har ingenting kvar från radhuset, bara själva sängarna som vi sover i. Inga lampor, inga bord, ingen matta. De har alla vind för våg hamnat på andra ställen i huset. Så start från scratch där. Men sovrummet är målat nu - så nu börjar i a f inredningsfasen! Så jag kan ge mig "G" som i godkänd på att målningen är klar i alla fall. Sovrummet får februari också på sig för själva inredningen. Just nu ältar jag sänggavel-grepp (lös gavel, panel, platsbyggd med hyllkant) innan jag skrider till verket. Men jag har projektet hela tiden i bakhuvudet och just nu kikar jag i en jobb-paus (från sånt jobb som lönar sig, inte sånt jobb som att myspysa runt på nätet och leta inredning till sig själv) på sängbord. Jag har målbilden klar, så jag har i alla fall en stämning eller vision att jobba efter. Bilden ovan. Så, jag har gett mig ut på jakt efter de perfekta sängborden för sovrummet. Enda kvalitetskravet jag hade var att det skulle vara gjort i trä, och inte i laminat eller mdf för då vet jag att jag ruttnar på kvaliteten i det långa loppet. Håll i er.




Först ut är en fullpoängare från Bukowskis market. Fabolous. Svarta bord med mässingsbeslag. Men, auktion, bud, och klubbslag har redan kommit och gått. Så de fina borden blir det inte...


Modernare variant från Dis inredning/ här. Väldigt snygga.




Hittade så detta klassiska-men-ändå-passar-med-moderna charmtroll till bord. Från Housedoctor / här. Och ger mig av på det spåret...




.....liknande variant. Med låda, och tidningshylla. Detta hittade jag här, för 4 695 kr :O Och man behöver - hallååå - två st bord! Mucho pengar om det skall köpas matta och lampor och och och.




Så efter lite letande hittade jag detta snarlika i massiv ek (!), för halva priset som dessutom var på 50% rea :) Här. Det är så långt jag kommit i sonderingen. Blocket, lauritz, har jag också kollat. Bestämmer mig i dagarna. 




Bild 1 Slettvoll, 2 Bukowskis Market, 3 Dis, 4 Kilamöbler, 5 Sova

8 kommentarer:

  1. Hej! Var är lampan på bilden ifrån. Letar efter en sån till vårt svarta nattduksbord? Så svårt med lampa till svart nattduksbord.
    Hälsning Maria

    SvaraRadera
  2. Det här var ju i vanlig ordning à la Karin ett mycket trevligt inslag och jag kan förstås inte låta bli att le över att du tycks vara i samma fas som mig både avseende renovering och möbelinköp :). Här gäller också svarta sängbord i massivt trä. Tack för att du sonderar terrängen :). Mitt letande har dock pga. andra renoveringar (ja, det tar längre tid än man tror, förstår dig!) avstannat lite. Flera fina bord du har hittat där. I samma genre finns även Hemnes avlastningsbord från Ikea (vet inte om du har dissat det?) och som du hittar här http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90121234/. Det är i massivt trä (yes) och priset är helt fantastiskt 499 kr. Ibland kan man tom. köpa det för Ikea Family pris, 349 kr (som hittat!). Det jag inte vet är om det har några synliga skruvar – i så fall går det bort, men jag tror faktiskt inte att det har det. Det svarta bordet är brunsvart, men där kan man ju faktiskt bara köpa svart färg om man vill ha det mer svart. Byt ut knoppen till en snygg mässingsknopp från Superfront och du har du fått en uppdaterad lyxig variant - tadaaa ;)! Oavsett vad du väljer är jag ju övertygad om att ditt sovrum med din utsökta smak kommer att bli så fint! /Helene

    SvaraRadera
  3. Maria, bilden är från Slettvoll, så jag gissar att lampan ingår i deras sortiment, kolla där.
    Helene, tack! A la Karin låter fint det :) Jag har tittat på Hemnes, som är snarlikt dessa ovan, men det är så högt och ger ett lite mer gammeldags lantligt intryck än de lägre lite mer "klossiga" borden jag listat ovan. Jag kanske skulle haft med det och förklarat. Vi har de nästan-svarta-Hemnes i ett sovrum i alperna, där det passar ypperligt med den lite mer lantliga högresta smala charmen de har :) Små mikrodetaljer som kanske bara jag snöar in på, de är ju verkligen snarlika men med marginella skillnader ;)

    Karin

    SvaraRadera
  4. Jag förstår preciiiis Karin hur du resonerar kring Hemnes :)! Jag snöar också in mig på detaljerna - och det är ju många gånger de där små skillanderna som just gör skillanden ;). Du får berätta sen vilka bord du väljer! /Helene

    SvaraRadera
  5. Jodå, jag skall ta lite interrimistiska bilder, hur det ser ut nu. Inte riktigt klart, men nästan :)
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Det är en sådan skön känsla när man blir färdig sedan! :)

      Radera