onsdag 25 juni 2014

ULLPLÄDAR



Jaha, näha, det här går ju inte. 12 grader kallt och slutet på juni fast det känns som en repris på mars. Katastrof. Jag t o m fryser hemma om kvällarna och har funderat både en och två gånger på om vi ska dra igång kakelugnen... Men det blir ullplädar på i soffan, en till mig, en till maken, en till barnen... Ja de går åt hemma hos oss. Skall köpa en till sovrummet också, som är kort på ullpläd. Jag älskar mjuka varianter med 100% lammull och klassiska mönster. Denna fantastiska fina pläd från Toarps säteri (här) gav jag bort till en kompis förra sommaren i present, och den klappar jag lite på varje gång jag är där :) Finfina Gåsöga-mönstret som aldrig går ur tiden.




Hittar också en i Alpaca ull, från danska Elvang Cable. Snyggt kabelstickad, lovely. Visste ni att alpaca ull inte innehåller något lanolin som är det ämne man ofta reagerar mot om man är allergisk mot ull. Så alpaca är allergivänligt m a o om man är känslig. Och det är ju bara så mjukt! Jag har virkat mormorsfiltar till barnen i alpaca (lillebrors syns här) och de är minsann de mjukaste jag vet och de blir bara bättre och bättre med tiden... Barnen bor i dem i tv-soffan.




En annan finfining jag spanat på är zig-zagiga Tango från Klippan (hittad här). Mycket fin varm nyans på denna bild ovan, men ser ut att vara mer kallgrå på denna bild. Hmm. Ja, en ny ullpläd till sovrummet blev i alla fall inhandlad igår kväll ifrån kalla soffan , ni får se vad det blev :)



Bild 1 Toarps Säteri, 2 Elvang, 3 Trademill


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar