onsdag 2 juli 2014

OM MAN KUNDE SPARA SOMMAR PÅ FLASKA



.....så skulle jag spara det. Och det kan man ju! Spara sommar på flaska. Essensen av sommar, doftande fläderblom från vårt stora fläderträd, ligger i korgen och väntar på att packeteras i flaska och ta fram vid väl valda och mindre valda tillfällen under resten av året. Flädersaft så klart! Förra sommaren när vi hade denna tomten för första gången (vad tiden går fort...) så gav jag mig på detta för första gången och det var så lätt och så gott och poppis bland familjemedlemmarna att jag gör det i år igen. Flera omgångar skall det bli, det syns inte ens på trädet att jag knipsat 60 blommor.




Jag gjorde 1,5 sats, här syns allt man behöver till en sats. Och det är ju gjort så fort. Det finns hundratals flädersaftrecept på nätet, och jag har valt ett helt klassiskt. 3 liter vatten, koka upp, ha i 75 g citronsyra och 2 kg socker. Vänd ned 4 skivade citroner och 40 blomklasar för en sats. Gjort i ett huj, och det doftar sommar i hela köket. Nu står det och drar (i 4 dagar) innan det skall silas och tappas upp på flaska. Sommar på flaska.






Bild studio karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar