torsdag 18 december 2014

DESIGNUPPDRAG MODERNT BADRUM


 


Hej torsdag! I veckan har jag haft nöjet att researcha moderna badrum, då jag ritade ett sådant till en kund. (Obs! Bilderna är researchbilder inte det badrum jag ritade.) När jag bildsöker på nätet träffar jag på en hel bildskatt som vanligt, och tänker att jag skall samla bilderna här i ett inlägg så har jag dem tills nästa gång jag behöver kika på just ett modernt badrum igen.  Ovan ljus färgskala i vitt och trärent, och marmor. Smart kommod med förvaring på sidorna, infälld stor spegel som går kant i kant med kommoden, och troligen en dold ljusramp uppe i taket. Luftiga hyllor gör att golvet känns större.




Liknande lösning som första bilden, men med kommod stängd mot golv. Golvet känns mindre, men man har å andra sidan maximerat med förvaringsmöjligheter och har lådor, och slipper hålla stylat snyggt på en öppen hylla. Spännande detaljer som svarta kranar skapar lite drama i ett helt vitt rum. Återigen en dold belysningslösning, ovanför infälld spegel.




Moderna former och glasdetaljer. Vägghängd wc är också ett signum för looken.




Vill man ha lite tyngd istället för vitt vitt vitt så addera stenytor. Stor glasvägg för duschen - check.




Modernt, det brukar som sagt bli lika med vitt. Men det måste det absolut inte vara. Man kan gärna byta ut valfri yta mot en stenfärg (på antingen vägg, golv och/eller bänkskivan) eller lägga till tränyanser (luckorna på kommoden). Färg som i färg, dvs röd, blå, grön, skulle jag hålla mig borta ifrån, då starka färger på vägg ofta blir daterat och känns allt annat än modernt. Men vitt vitt behöver det inte vara, även om många av bilderna här är det. 




Och visst syns släktskapet från bilden innan till denna bild? Detta är mamman till stilen på bilden innan denna. Nämligen originalfunkisstil. Som alltså är modernt i sin linda, stil typ 30-40-tal. Men idag har modernt blivit så uppvuxet och förändrats och förenklats och uppstramats, att det nästan gör att funkis uppfattas som klassiskt snirkligt idag. Men det är det inte. This is modernt som bebis.









Och badrummet jag gjorde då? Jo, det skulle faktiskt in i en funkisvilla så det blev ett modernt slash funkis. Ljust och rymligt, och allt annat än bara vitt. Mycket sten lades till, här silver travertine som skall klä en hel vägg samt golv, och sedan vita väggar och vit bänkskiva. Så, ganska mycket tyngd i färg och atmosfär, men formerna är moderna och strama. Skall bli spännande att se det bli byggt. Det var veckans sista uppdrag, nu rundar jag av för idag.



Bilder pinterest

3 kommentarer:

  1. Åh då fint! Jag får kli i renoveringsfingrarna av din blogg!

    SvaraRadera
  2. Supersnyggt, Karin! Och jag älskar den här gråare typen av travertin...

    SvaraRadera
  3. Hej! Har du några bilder på detta badrum när det är färdigt? Fick sådan feeling!!! Superfint!
    Jenny

    SvaraRadera