söndag 1 februari 2015

VACKER PANELVÄGG GOES DOLD FÖRVARING



Hej söndag! Så här på helgen blir det mycket fokus på min egen renovering hemma, tankar snurrar och jag gör research på nätet. Funderar just nu mycket kring förvaring, hur man snyggt integrerar det i sekelskiftesarkitekturen utan att ställa-dit-mdf-stommar-haka-på-ett-par-laminatluckor och vara nöjd. Näe, jag vill ha det integrerat i arkitekturen så mycket det går, genomtänkt, samma materialval som husets original och gärna osynligt. I tillbyggnaden (som är en egen gästdel) skall jag trolla in en hel förvaringsvägg i ett mindre vardagsrum. Och då gäller det att få till det snyggt så att man inte sitter i soffan och har en radda garderober bakom ryggen. Jag tänker mig istället att det ser ut som en klassisk panelvägg. Den illusionen skulle jag vilja skapa genom att ha en lägre radda skåp underst - så att det ser ut som golvsocklar som går upp till fönsterhöjd - och sedan ha de högre skåpdörrarna över det. Så att det upplevs som på bilden ovan.




...Eller så här. Ev kan man t o m skilja de undre skåpen och de övre höga skåpen åt med en profillist.




Och resultatet skall vara ungefär så här. Underskåp, profillist, höga överskåp. Men just på denna bild har man bara utnyttjat själva spegelytan innanför profilerna, och jag tänker använda hela väggytan. Men på ett ungefär blir det så här. Trolleriförvaring. 




Och får jag en snutt eller ett mellanrum över så kan man passa på att smyga in en bokhylla.




Använder man flera små skåp skulle illusionen bli mer så här. Viktigt är förstås att hoppa över knoppar och handtag, och ha push-out beslag. Annars är ju "hemligheten" inte så hemlig. Japp, skall se hur jag lyckas ta tag i denna nöt. Trevlig kväll på er!



Bild pinterest







2 kommentarer:

  1. Really wonderful craft work, the fine frames and Panels.
    A very interesting and nice blog. Best regards, Gerda

    SvaraRadera
  2. Hej

    Fick du ordning på din dolda förvaring? Hade varit kul att se slutresultatet.

    Hittat bild tre på Pinterest ett par ggr som väckt liknande tankar. Håller nu på att bygger en platsbyggd garderob som jag tänker göra ungefär så. Men ska låta själva spegellisten vara en del av dörren. Tror det är lättare att dölja springor mellan dörr och stomme på det sättet.

    SvaraRadera