måndag 26 oktober 2015

INSPIRATION TILL ETT FUNKISKÖK - OCH HUR ANNORLUNDA ETT OCH SAMMA KÖK KAN BLI




Hej måndag! Just nu är jag inne i inspirationsspåret funkis, pga ett uppdrag jag håller på med. Idag skall jag spara ned alla inspirationsbilder för köket, och passa på att dela med mig till er. Först och främst; när jag designar ett kök är det så klart inte stilen/stylingen eller materialvalen som kommer först. Först och främst, måste planen och layouten utredas.... Man utreder köksrummet på alla håll och kanter som går, och man får så flera köksplaner att ta ställning till. Jag brukar berätta för mina kunder att alla köksplaner har några för- och några nackdelar som man gillar, och det är bra att göra en hierarkisk lista vad man prioriterar i sitt nya kök så blir det lättare att välja vilken plan som passar er bäst. Exempelvis; är det en arbetsbänk mot fönstret och utsikten som ni prioriterar? Eller är det att få plats med en köksö? Eller vi ni ha en icke traditionell modern planlösning som går lite utanför det vanliga? Och framförallt - hur upplevs köksrummet från rummen intill/ där ni gör entré? Här ska jag visa hur olika ett och samma rum kan bli...






Alternativ 1: Klassiska placeringar av arbetsbänkar mot vägg. För att det skall bli snyggt jobbar jag i block och volymer! Ena väggen = arbetsbänk mot fönster (som tar hänsyn till en bra arbetsplats med ljus och utsikt.) Andra väggen = arbetsbänk med väggskåp. Sittplatser i form av möbler. Vy från matsal blir ett arbetskök med frukostplats-möbler.




Alternativ 2. En modernare layout där arbetsbänken med diskho placerats fritt i rummet och frontar matsalen. Här friställs fönsterväggen så att man istället kan passa på att fälla in altandörrar. Sittplatser är vid köksön. Vy från matsal blir en stor bred köksö istället för rätt in i arbetsköket.


Alternativ 3. Arbetsbänkar mot vägg. Köksön vrids, så att vyn från matsal endast blir en prydlig kortsida. 

Och dessa tre layouter kommer att te sig väldigt annorlunda i köksrummet. Här följer en hel kavalkad på inspirationsbilder från pinterest för detta enda kök. Först alternativ 1 med möbler...




Sedan inspirationsbilder för alternativ 2:








Och sist men inte minst inspirationsbilder för alternativ 3:





Ja, det är lite att ta ställning till för både mig och kunden. Men det är det roligaste!


Bilder pinterest



2 kommentarer:

  1. I alternativ 2 hade jag inte lagt diskplatsen på köksön, det är ju massa plats på "spisväggen". Har precis byggt nytt kök och är det något jag är extra nöjd med är det köksö med bara yta där man kan stå och greja, disk är skönt att kunna ställa undan bakom sig, saknar heller inte att ha en extravask i ön utan skräp kan man lätt vända sig om och slänga. Och när man sitter där och äter frukost kan någon svabba med disk samtidigt, det känns inte så fräscht annars! Visst att inte spisen centreras men det tycker jag lätt körs över av det praktiska.Dessutom vill man ha vatten nära kaffekokare etc.. Alternativ 3 ser trevlig ut men jag tycker det är för långt mellan spis och vask. Alternativ 1 ser också väldigt funktionellt och praktiskt ut. Skulle funka ypperligt! Kul att fnula på kök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack för kommentar! Ja, alla projekt ser olika ut, och varje hem har olika förutsättningar, och varje kund har olika smak och önskemål. Här är det en bedårande sjöutsikt man inte vill missa om man står vänd åt det hållet som diskhon har... Och lite andra önskemål som kommer kunden väl till lags. Men det är det som är det fina - alla projekt är olika och inga regler kan ses som helt statiska för att gälla överallt :) Karin

      Radera